سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز ستمدیده بر ستمکار سخت‏تر است ، از روز ستمکار بر ستم کشیده . [نهج البلاغه]

آسمان و شگفتی های آن

    مدعی عنوان درخشان‌ترین ستاره در کهکشان راه ‌شیری در انبوهی از غبار در هسته کهکشان کشف شد.
    به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به تازگی یک حباب ستاره‌یی درخشان به‌نام ستاره‌ سحابی پیونی به وسیله‌ی تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا و سایر تلسکوپ‌های زمینی کشف شده ‌است که نوری معادل 2/3 میلیون برابر نور خورشید از خود ساطع می‌کند.


 

عنوان درخشان‌ترین ستاره، متعلق به ستاره ?اتا کارینا? (Eta Carina) است که توان تابشی آن 7/4 میلیون برابر خورشید است؛ اما به اعتقاد منجمان، بسیار مشکل است که بخواهیم یک مقدار عددی دقیق از روشنایی یا درخشندگی را به چنین ستارگان داغی نسبت دهیم.

به گفته‌ ?لیدیا اسکینووا? - محقق اصلی این پژوهش - ستاره‌ تازه کشف شده که در قلب کهکشان راه شیری واقع شده، واقعا افسون کننده‌ و دلرباست و به نظر می‌رسد، این ستاره دومین ستاره درخشان شناخته شده در کهکشان ما باشد.

دانشمندان قبلا نیز اطلاعاتی در مورد ستاره‌ی سحابی پیونی داشتند اما به دلیل مخفی بودن آن در توده‌ا‌ی از غبار در هسته کهکشان، درخشندگی فوق‌العاده زیاد این ستاره تاکنون آشکار نشده بود.

چشمان مادون قرمز اسپیتزر با قابلیت نفوذ در غبار می‌توانند مستقیما به قلب کهکشان راه‌شیری و به درون نواحی که با نور مرئی قابل مشاهده نیستد نگاه کنند. علاوه بر اسپیتزر، داده‌های مادون‌ قرمز تلسکوپ رصدخانه اروپای جنوبی واقع در شیلی نیز نقش عمده‌ای در محاسبه میزان درخشندگی این ستاره داشت.

درخشان‌ترین ستارگان، اغلب بزرگ‌ترین ستارگان نیز به شمار می‌روند.

اختر‌شناسان تخمین می‌زنند که این ستاره زندگی خود را با جرم بسیار زیادی در حدود 150 تا 200 برابر جرم خورشید آغاز کرده باشد.

چنین ستارگان پرجرمی بسیار نادر بوده و باعث تحیر و سردرگمی منجمین می‌شوند؛ زیرا با محدودیت‌ها و شرایط اولیه‌ای که برای تشکیل یک ستاره لازم است همخوانی ندارند.

نظریه‌های فعلی پیش‌بینی می‌کنند چنانچه ستاره‌ای زندگی خود را با جرم بسیار زیادی آغاز کند نمی‌تواند خود را در همان وضعیت ثابت نگه دارد و بایستی به دو یا چند ستاره دیگر تجزیه شود.

با این حال ستاره تازه کشف شده نه تنها بسیار سنگین است، که ابعاد گسترده‌ای نیز دارد.

به نوشته نجوم، این ستاره غول‌پیکر آبی از نوع ستارگان ولف-رایت (Wolf-Rayet Star) است که قطری بیش از 100 برابر قطر خورشید دارد؛ یعنی چنان‌چه آن را جایگزین خورشید در منظومه‌ شمسی کنیم، تا نزدیکی مدار عطارد پیش خواهد آمد.

ستارگان ولف-رایت، دسته‌ای از ستارگان هستند که دمای سطحی‌ آنها بین 20 تا 50 هزار درجه کلوین بوده و به خاطر قرار گرفتن در ابرهای وسیعی از گاز در طیف آنها خطوط طیف گسیلی مشاهده می‌شود.

چنینی ستارگانی گاهی در مرکز سحابی‌های سیاره‌یی که هنوز در حال شکل‌گیری هستند یافت می‌شوند

منبع : ایسنا

نقل از :www.vmrpcr.ir




farzane h.j ::: جمعه 87/5/18::: ساعت 4:14 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 1


کل بازدید :4818
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : farzane h.j[4]
نویسندگان وبلاگ :
majid (@)[0]


 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<